7. helmikuuta 2018

Takuulla tehokas tapa herätä virkeänä uuteen päivään


Olen jo pitkään halunnut kokeilla inkiväärishotin tekemistä, sillä olen kuullut sen terveydellisistä hyödyistä niin paljon hyvää. Pitihän se päästä itse kokemaan, olisiko kyseisellä terveysjuomalla positiivisia vaikutuksia omaan hyvinvointiini. Ja olihan sillä. Niistä lisää kohta. Kerron nyt kuitenkin lyhyesti, mitä terveydellisiä ominaisuuksia inkiväärillä kerrotaan olevan, ja miksi sitä kannattaisi käyttää. 

Inkivääri on juurikasvi, joka on ominaismaultaan kirpeän mausteinen. Tuoksu on sitruksinen. Inkiväärissä on muodoltaan todella muhkurainen ja sen kuoriminen onkin ärsyttävin osuus. Olen kuullut, että toiset raastavat inkiväärin kuorineen, mutta itse kyllä otan ne suosiolla pois. Inkivääriä on kautta aikojen hyödynnetty monen eri vaivan hoidossa niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Monet käyttävät inkivääriä erityisesti flunssakaudella, eikä suotta. Inkivääri nimittäin sisältää tulehdusta ehkäiseviä ainesosia sekä antioksidantteja. Inkivääri edistää ruoansulatusjärjestelmän toimintaa stimuloimalla haiman toimintaa lisäten ruuansulatuksessa tarvittavia entsyymejä. Inkivääri ehkäisee pahoinvointia ja se onkin oivallinen tuki esimerkiksi matkapahoinvoinnista kärsiville. Inkivääri helpottaa ummetusta ja ripulia eliminoimalla haitallisia bakteereja ja mikroeliöitä, sekä vilkastuttamalla suolen lihasten liikkeitä. Inkivääri edistää verenkiertoa raajoissa. Inkivääri voi auttaa väysymyksessä. 



Lista on melko kattava, ja ehkä jotkut saattavat ajatella, että pitääköhän paikkaansa. Itse huomasin positiivisia vaikutuksia jo viikon säännöllisen käytön jälkeen. Lähinnä vatsan toiminnassa (ei inkivääristä turhaan sanota, että se tukee painonpudotuksessa) ja vireystilassa. En muuttunut mitenkään silminnähden pirteämmäksi Duracel pupuksi, mutta huomasin, että en esimerkiksi nukkunut päiväunia läheskään niin usein kuin ennen, ja muutenkin jaksoin puuhastella normaalia paremmin. Tosin sain nyt lopulta syynkin väsymykselle (anemia), joten eiköhän se rautakuurin myötäkin ala olo piristymään entisestään. Inkiväärin tunnetuksi on varmaan tehnyt juurikin sen apu flunssaoireiden helpottamisessa. Itsellä ei siitä kuitenkaan ole kokemusta, sillä sairastelen ylipäätään todella vähän. Pitää kuitenkin pitää mielessä tämäkin valttikortti, kun seuraavan kerran sairastun. 




Ohjeita inkiväärishottiin on netissä pilvin pimein. Koska en omista mehustinta, tein tämän kattilassa keittämällä. Valmistan aina kerrallaan isomman satsin, niin että se riittää viikoksi. Aloitan jokaisen aamun juomalla yhden shotin inkiväärimehua. Mausta semmoinen pieni varoituksen sana, että tämä ei ole mitenkään hyvää. Tai siis ei missään nimessä pahaakaan, mutta todella vahvaa. Jos joku on joskus erehdyksissä annostellut inkivääriä hieman reilummalla kädellä, niin tietää mistä puhun. Itsekin olin ensimmäisellä maistelukerralla yllättynyt, kuinka pippurinen jälkimaku inkiväärissä tosiaan on. Mutta hyvin sen pienen annoksen saa silti juotua päivittäin. Inkiväärimehu kannattaa muuten ehdottomasti tehdä tuoreesta inkivääristä, eikä mausteena käytetystä jauhosta. Näin terveysvaikutukset säilyvät paremmin. 


Inkiväärishotti

0,5l vettä
100g tuoretta inkivääriä
1 sitruunan puristettu mehu TAI 1 tippa Lemon eteeristä öljyä
halutessasi makeutusta, esim. agavesiirappia

Kuori ja raasta inkivääri. Laita raastettu inkivääri veden sekaan ja keitä miedolla lämmöllä noin 20 minuuttia. Lisää tämän jälkeen sitruunanmehu ja makeutus, jos haluat. Siivilöi inkivääriraaste pois. Kaada inkiväärimehu tiviiseen lasipulloon. Säilytys jääkaapissa. 




Oletteko te saaneet positiivisia terveysvaikutuksia inkivääristä? Kuulisin mielelläni :)

2 kommenttia:

  1. Tämä on toinen talvi,kun laitan aamulla teen sekaan palan kuorittua ja pilkottua inkivääriä.Ei yhtään flunssaa.Myös entisiä nivelvaivoja ei ole ollut.Päiväkodissa töissä��

    VastaaPoista