28. joulukuuta 2017

5 keinoa tavoitteiden saavuttamiseen

Näin uuden vuoden kynnyksellä lehdet ovat täynnä erilaisia laihdutusvinkkejä aina ihmepillereistä rasvaimuun saakka. "Laihdu 10 kiloa viikossa, tällä treenillä saat rautaiset vatsalihakset, tätä syömällä et haikaile herkkujen perään enää koskaan".  Koska en itse usko mihinkään kikka kolmosiin, päätin koota tähän hieman lempeämmän lähestymistavan painonpudotukseen, kunnon kohottamiseen, terveellisempään ruokavalioon tai mikä ikinä onkaan se sinun tavoitteesi ensi vuodelle. Inspiraatiota tähän postaukseen sain itseasiassa kirjasta Omannäköinen elämä, josta olen tehnyt myös oman postauksen. Voit lukea postauksen täältä. Kirjaa myy muun muassa Adlibris. 




1. Opi ensin rakastamaan itseäsi. Mikäli et rakasta itseäsi, etsit jatkuvasti rakkautta ja hyväksyntää ulkopuolelta. Elät ikäänkuin muiden ehdoilla ja ollaksesi vahva, tarvitset siihen jatkuvaa kehumista ja kannustusta. Tällainen riippuvuus muiden hyväksynnästä ainoastaan vahingoittaa sinua ja saattaa ajaa sinut siihen pisteeseen, että kerjäät jatkuvaa huomiota ja käyttäydyt ehkä liiankin "sallivasti" saadaksesi kehuja muilta. Pohdi, onko oma arvosi riippuvainen ulkoisesta arvostelusta? 

Itse muistan erityisesti nuorempana hakeneeni aivan liikaa huomiota ulkopuolisilta, sillä minulla oli yksinkertaisesti todella huono itsetunto. Yksikin negatiivinen kommentti saattoi vaikuttaa minuun todella voimakkaasti, ja muistan jopa edelleen joitain näistä kommenteista. Onneksi iän myötä itsevarmuus on kasvanut ja olen oppinut olemaan välittämättä muiden mielipiteistä, ja kulkemaan omaa polkuani. 

2. Käytä hyväksi mielenmaisemaa. Kuvittele, minkälaisena näet itsesi ja elämäsi tavoitteen saavutettuasi. Mieti, miltä sinusta tuntuu, miltä sinä näytät, minkälainen suhde sinulla on itseesi, miten haluat jatkaa tästä eteenpäin nyt kun olet jo saavuttanut tavoitteesi? Mielikuvaharjoitus tekee tavoitteen saavuttamisesta ja sitä kohti pyrkimisestä konkreettisempaa. Kirjoita ajatuksesi paperille. 

Tämä on oikeastaan aika hauska harjoitus ja tätä voi hyödyntää missä tahansa elämänvaiheessa. Itse kirjoitin kerran, minkälaista elämäni olisi viiden vuoden kuluttua. Tekstiä tuli todella monta sivua, sillä innostuin ehkä hieman liikaa. Tämä harjoitus ei tarkoita, että kaiken tarvitsisi toteutua prikuulleen kirjoittamallasi tavalla, mutta tämä auttaa sinua eteenpäin kohti tavoitteitasi. 




3. Unelmakartta. Leikkaa lehdistä erilaisia kuvia, lauseita tai sanoja, jotka kuvaavat tavoitteitasi ja unelmiasi. Yritä valita mahdollisimman vetovoimaiset kuvat ja tekstit, joihin olet ehdottoman tyytyväinen. Liimaa kaikki leikkaamasi kuvat samalle paperille ja laita paperi näkyvälle paikalle. Näin näet päivittäin tavoitteesi ja se on ikäänkuin sinua konkeettisesti lähempänä. 

Tämä tehtävä on pitkälti edellisen kaltainen. Eli se pohjautuu siihen, että konkreettinen mielikuva toteutuneesta tavoitteesta vahvistaa tietäsi kohti päämäärää. Itse olen monesti tehnyt unelmakarttoja, sillä unelmat ja tavoitteet muuttuvat eri elämäntilanteiden mukaan. Voit halutessasi tehdä  oman unelmakartan elämäsi eri osa-alueille ja päivittää niitä aina tarpeen mukaan. 

4. Tutkiskele omia heikkouksiasi. Jotta voimme päästä tavoitteisiimme, on meidän hyvä pohtia, minkä vuoksi olemme aiemmin epäonnistuneet, miksi emme ole saavuttaneet tavoitteitamme. Onko esimerkiksi painonpudotusprojekti tyssännyt siihen, että olet kerta toisensa jälkeen sortunut herkuttelemaan, vaikka sinun pitäisi olla karkkilakossa. Pohdi, mitkä tekijät altistavat sinut tälle käyttäytymismallille? Etsi ja kysy muilta neuvoa ja vinkkejä. Kysy, kuinka he ovat ratkaisseet samankaltaiset ongelmat, joiden kanssa sinä tällä hetkellä painit. Olen itse huomannut vertaistuen olevan melkein tärkeimpiä asioita, jos haluan päästä tiettyyn päämäärään, mutta epäonnistun jatkuvasti. Siksi suosittelen rohkeasti; kysy, kysy ja kysy lisää. 


*postaus sisältää mainoslinkkejä

5. Armo. Tämä ei niinkää auta sinua pääsemään kohti päämäärääsi, mutta tämä auttaa sinua selviämään pettymyksien yli. Pettymyksiltä ei voi välttyä mitenkään, vaan niitä tulee väistämättä erilaisissa elämäntilanteissa. Toivon todella, että pääset haluamaasi tavoitteeseesi tai ainakin sitä kohti. Mikäli kuitenkin käy niin, että prosessi ottaa takapakkia, niin muista olla armollinen itseäsi kohtaan. Itse huomaan sortuvani aivan liian monesti ikään kuin ruoskimaan itseäni siitä, ettei jokin asia mennyt suunnitellusti. Ihmismieli on sen verran ilkeä meitä itseämme kohtaan, että se osaa kyllä solvaamisen taidon. Mitä jos sen sijaan yrittäisitkin kohdella itseäsi samalla tavoin kuin rakkaimpiasi. Emmehän nimittäin jonkun meille läheisen ihmisen epäonnistuessa ala torumaan häntä. Armollisuuteen liittyen löysin muuten aivan ihanan runon (runo täältä). 

Sen sijaan, että vaadit itseltäsi liikaa, harjoittele armollisuutta.

Sen sijaan, että väheksyt itseäsi, harjoittele tuntemaan oma arvosi.
Sen sijaan, että etsit kaikkien hyväksyntää, harjoittele arvostamaan heidän rakkautta, jotka ovat oikeasti läheisiäsi.
Sen sijaan, että sinun pitäisi heti osata, salli itsesi harjoitella ja kompuroida.

Sen sijaan, että koittaisit pitää itsesi väkisin kasassa, anna sinun murtua.

Sen sijaan, että selittelisit muille, miksi olet sellainen kuin olet, ole vaan mitä olet.
Sen sijaan, että piilotat sitä, että koskee, anna kipusi tuntua.
Sen sijaan, että pyrit täydellisyyteen, pyri inhimillisyyteen.
Sen sijaan, että koitat pärjätä itse, uskalla pyytää tukea.

Sen sijaan, että koitat pysyä mielen vaatimuksissa, harjoittele joustavuutta.

Sen sijaan, että tekisit vielä vähän lisää, ota sittenkin tauko.
Sen sijaan, että suunnittelet liikaa, kysy, mikä toisi nyt sinua lähemmäs itseäsi.
Sen sijaan, että tilaat salaatin jos haluat jäätelöä, tilaa kerrankin jäätelöä.

Sen sijaan, että yrität puskea väkisin, anna vaan olla.

Ihan oikeasti. Anna vaan olla.


Oletko epäonnistunut joskus tavoitteissasi? Miltä se on tuntunut? Toivottavasti saat apua näistä vinkeistä. Ihanaa päivää sinulle! 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti