3. marraskuuta 2017

Ajankäytön yhteys stressiin

Varmasti jokainen on joskus kokenut stressin oireita.  Se tuntuu ahdistavalta möykyltä rintakehässä, painostavalta tunteelta takaraivossa tai jopa paniikinomaiselta tuntemukselta. Tietyt asiat pitää olla suoritettuna tiettyyn aikatauluun mennessä ja se luo pelkoa ja paniikkia, että saanko kaikki tehdyksi. Olet ehkä ottanut liikaa töitä innoissasi ja huomaat, että nyt meni oman sietokyvyn yli. Tai sitten kuulut niihin onnekkaisiin, jotka eivät stressaa mistään. 




Stressi voi olla lievää tai se voi olla terveydellisesti todella vakavaa. Siksi on todella hyvä tunnistaa omat stressioireet mahdollisimman varhain, jotta osaa puuttua asiaan tarpeeksi ajoissa. Stressin hälyttäviin oireisiin kuuluu mm. kiputilat, kolotus, krampit. Lihasjännitys saattaa kroonistua, jonka seurauksena verenkierto ja lihasten aineenvaihdunta heikkenevät ja lihasten happamuustaso kasvaa. Muita vakava-asteisia oireita ovat pahoinvointi, huimaus, ripuli, silmien ja päänsärky sekä ummetus. 

Joskus oireita voi olla vaikea tunnistaa. Itse koen, että pysähtyminen on kaiken a ja o. Eli kun pysähtyy kuulostelemaan itseään, omia tuntemuksiaan ja kysyy itseltään, kuinka voin tällä hetkellä, niin todennäköisesti tulet saamaan vastauksen ja huomaatkin ehkä kärsiväsi stressiperäisistä oireista. Niin sanotusti normaalin stressin fyysisiin oireisiin kuuluu hermostunut käytös; kynsien pureskelu, sormien naputtelu sekä hartioiden vetäminen korviin. Henkisen puolen käytösoireita saattaa olla yleinen väsymystila, saamattomuus, ahdistus, masennus, turhautuminen, ärtyneisyys, toivottomuus ja levottomuus. Käytösoireina on ylireagointi ja keskittymisvaikeudet, unettomuus, mielialamuutokset ja motivaation puute. Eli kuten huomaa oireet ovat todella monikirjoisia. Mikäli stressi kroonistuu voi siihen liittyä erinäisiä sairauksia, kuten niska-, vatsa- ja selkävaivoja, aineenvaihduntaongelmat, päänsärky, migreeni, lihassäryt, allergiat, astma, seksuaaliset ongelmat ja iho-oireet. Nämä tuntuvat olevan melko yleisiä vaivoja. En suinkaan väitä, että ne kaikilla johtuisivat stressistä, mutta joskus siinäkin voi olla perää. 



Ihmiset kokevat hyvin yksilöllisesti stressin oireet. Se mikä toisille aiheuttaa harmaita hiuksia, on toiselle ehkä piece of cake. Eli kenenkään yksilöllisiä tuntemuksia stressistä ei tulisi koskaan aliarvioida. Itse tiedostan olevani helposti stressaantuvaa tyyppiä. Uskon sen johtuvan tietynlaisesta suorittajan roolista. Minulla saattaa arki välillä mennä helposti suorittamiseksi, jolloin mielessä on vain lista asioista, jotka pitäisi tehdä. Tällöin en osaa pysähtyä ja relata, vaikka siinä tilanteessa se olisi ehkä parasta mitä voin itselleni tehdä. Myöskään perfektionisti luonne ei yhtään helpota tätä asiaa. Yksi asia, johon kuitenkin osaan ja voinkin vaikuttaa, on ajankäyttö. Lapsiperheen arjessa ajankäytöllä on nimittäin todella suuri merkitys. Pitäisi löytyä aikaa omille harrastuksille, puolison harrastuksille, keikkatyölle, lasten menoihin, ystävien näkemiseen jne. On välillä melkoista palapeliä, kun yrittää mahdollisimman tasapuolisesti saada järjestettyä aikaa kaikelle. Joskus menee kausia, että omat harrastukset ovat olleet vähissä tai vastaavasti menee pitkä aika, ettei ole kerennyt nähdä rakkaita ystäviään. 




Olen viime aikoina alkanut kiinnittää omaan hyvinvointiini entistä enemmän huomiota, sillä tiedän, että kun minä voin hyvin, olen myös parempi äiti lapsilleni ja parempi vaimo puolisolleni (ainakin toivon niin). Yksi minulle hyvin tärkeä harrastus on jooga. Minulla oli pitkä tauko, etten päässyt tai jaksanut käydä joogassa. Nyt kun olen taas aloittanut säännöllisen joogaharrastuksen, niin voi että se vain tekee keholle ja mielelle hyvää! Joka ikinen kerta olen lähtenyt hymy huulilla tunnilta kotiin ja ajatellut, että tämä oli juuri sitä mitä kaipasin! Jooga on minulle se keino pysähtyä. Kotona en ole siinä onnistunut, mutta joogatunti ikäänkuin pakottaa minut pysähtymään ja kuuntelemaan olotilaani. Ehkäpä jossain vaiheessa osaan tämän taidon kotona ollessanikin. 




Toinen minulle tärkeä hyvinvointiin vaikuttava asia on ystävät. Saan voimaa siitä, että tapaan ylipäätään muitakin ihmisiä kuin omat lapseni. Ei sillä, ettäkö minua tylsistyttäisi päivästä toiseen toistella sanoja: katso hauva, mitä hauva sanoo, hau hau, tuliko kakka vai pissa, tuolla menee lintu, L-I-N-T-U, mitä lintu sanoo, titityy.... hyvin korkealentoista puhetta siis päivästä toiseen. Minusta on ihana jakaa omia ja ystävän kuulumisia, tuntemuksia, suruja ja iloja. Tottakai omalle puolisollekin voi kertoa kuulumiset, mutta se ei silti ole sama asia kuin tyttökavereille jakaminen. Naiset vain osaavat eri tavalla puhumisen jalon taidon; he kuuntelevat, ovat läsnä ja antavat tukensa asiassa kuin asiassa. Miesten vastaus muistuttaa enemmän murahtelua. 




Miten itse pyrin vaikuttamaan siihen, etten stressaannu liikaa? En yksinkertaisesti buukkaa kalenteria täyteen. Tiedän, että kaikilla tämä ei välttämättä ole mahdollista ja riippuu paljon elämäntilanteesta, kuinka paljon pystyy omiin aikatauluihin vaikuttamaan. Itse olen siitä onnekkaassa asemassa, että voi ottaa kotiäitinä keikkatöitä silloin kun haluan ja jaksan. Puolisoni on myös todella joustava ja antaa minun käydä harrastuksissa tai ulkona kavereiden kanssa. Silloin jos aikataulut tuppaavat menemään päällekäin, niin käytän lapsenvahtia. Olen päättänyt, etten halua enää jättää omaa hyvinvointia viimeiseksi ja jättää sillä varjolla menoja väliin, vaan ennemmin palkkaan lapsenvahdin. Ja olen huomannut että se kannattaa! On ihanaa olla samanhenkisten ihmisten kanssa, jakaa samoja ilon aiheita, käydä koulutuksissa ja kursseilla, opiskella asioita joista on aidosti innostunut. Suosittelen jokaiselle lapsiperheelle samaa. Myös parisuhteen yhteistä aikaa on hyvä vaalia. Toiset tykkäävät käydä jopa kerran kuussa ulkona puolison kanssa, toiset harvemmin. Jutelkaa, kyselkää toistenne toivomuksista ja odotuksista ja sopikaa sen jälkeen, kuinka usein haluatte tehdä jotain kivaa yhdessä. Irtiotto arjesta piristää kummasti parisuhdetta.  Olkoon se sitten kahvilla käyminen, urheileminen yhdessä, ravintolassa syöminen, leffassa käyminen, miniloma ulkomailla tai koti-ilta ilman lapsia, jolloin voitte tehdä hyvää ruokaa, pelata lautapelejä, nauttia lasin viiniä ja katsoa hyvän elokuvan. 




Tämän kirjoituksen myötä toivotan kaikille stressitöntä viikonloppua! Nautitaan elämästä <3. Muistetaan kuunnella kehoamme. Kroppa kyllä kertoo meille, miten voimme ja siksi siitä tulisi pitää hyvää huolta. 








     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti